20-12-2024
wydanie dowodu osobistego
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Referat Spraw Obywatelskich - stanowisko ds. dowodów osobistych
KIEDY NALEŻY ZŁOŻYĆ WNIOSEK:
Wniosek o dowód MUSI złożyć każdy, kto:
- ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- wymienia dowód osobisty — z powodu zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie (np. nazwiska), zmiany wyglądu (np. po operacji plastycznej), zgubienia lub zniszczenia dowodu w stopniu utrudniającym ustalenie tożsamości,
- upływu terminu ważności dowodu osobistego ( należy wystąpić o wymianę nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego).
Wniosek o dowód MOŻE złożyć każdy, kto:
- kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
- jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
- jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
- dziecka do 18. roku życia,
- innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.
Złóż wniosek o nowy dowód osobisty, jeśli:
- podejrzewasz, że twoje dane osobowe, w tym seria i numer dowodu osobistego, zostały wykorzystane w nieuprawniony sposób (kradzież tożsamości) i zawiadomiłeś o tym organ ścigania (np. policję, prokuraturę) albo posiadasz decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych stwierdzającą naruszenie twoich danych osobowych,
- twój aktualny dowód nie jest e-dowodem, a chcesz mieć e-dowód,
- masz e-dowód bez certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu do logowania (czyli certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia),
- nie możesz złożyć podpisu osobistego lub się nim zalogować (uwierzytelnić)
NIE MUSISZ wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego (do pobrania poniżej),
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym o wymiarach 35 × 45 mm - sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu.
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – jeśli masz,
- jeśli jesteś osobą, która dostała polskie obywatelstwo – dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
- jeśli ubiegasz się o wydanie dowodu osobistego z powodu nieuprawnionego wykorzystania twoich danych osobowych (kradzież tożsamości) - potwierdzenie, że zawiadomiłeś organ ścigania (np. policję, prokuraturę) o podejrzeniu nieuprawnionego wykorzystania twoich danych osobowych albo decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych stwierdzającą naruszenie twoich danych osobowych.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w Urzędzie Gminy (pokój 106) w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (ePUAP).
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od
dnia złożenia wniosku.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin
ten może zostać przedłużony, o czym powiadomi Cię urzędnik.
To czy dokument jest już gotowy do odbioru sprawdzić można TUTAJ.
Odbioru dowodu osobistego dokonuje:
- osobiście wnioskodawca
- w przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych odbioru dowodu osobistego dokonuje osobiście rodzic albo opiekun prawny,
- osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic albo kurator w przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
OPŁATY:
Brak opłat.
UWAGI:
Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.