18-11-2024
Deklaracje
FORMULARZE DEKLARACJI
Formularze deklaracji można pobrać TUTAJ oraz w siedzibie Urzędu Gminy.
Instrukcja wypełniania deklaracji dostępna jest TUTAJ.
Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być składane na dzienniku podawczym lub w pokoju gospodarki odpadami komunalnymi (na parterze pok. 006) w godzinach pracy Urzędu bądź listownie.
Deklarację można też złożyć w formie elektronicznej za pomocą skrzynki PeUP.
WYTYCZNE DOTYCZĄCE SKŁADANIA DEKLARACJI
Deklaracje 2024
Właściciele nieruchomości rozliczający się wg metody od ilości zużytej wody, powinni złożyć deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wyliczyć opłatę na bieżący rok kalendarzowy - do 31 stycznia 2024 r., załączając stosowne faktury bądź zaświadczenie ze spółki wodociągowej/kanalizacyjnej.
Składanie pierwszej deklaracji
Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Zmiany mające wpływ na wysokość opłaty
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Kiedy możliwe jest pomniejszenie opłaty?
Po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach złożenie deklaracji zmniejszającej wysokość opłaty możliwe tylko w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia oraz w związku z informacją lub korektą faktur, uzyskaną z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
PEŁNOMOCNICTWO DO PODPISYWANIA DEKLARACJI
W przypadku ustanowienia pełnomocnika, do podpisania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi konieczne jest pełnomocnictwo, z którego jednoznacznie wynika umocowanie do dokonania takiej czynności – pełnomocnictwo szczególne. Pełnomocnictwo szczególne wymagane jest do podpisania deklaracji w imieniu właściciela nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Pełnomocnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, które jest wymagane do podpisania deklaracji przez pełnomocnika.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw dostępne są stosowne druki do pobrania.
Za każde złożone pełnomocnictwo należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Obowiązek wniesienia opłaty za pełnomocnictwo powstaje z chwilą złożenia dokumentu. Należy mieć na uwadze, że nie każde udzielenie pełnomocnictwa niesie za sobą konieczność dokonania opłaty skarbowej z jego tytułu.
Przykładowo nie trzeba uiszczać opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa dla:
- małżonka,
- wstępnego (rodzicie, dziadkowie),
- zstępnego (dzieci, wnuki),
- rodzeństwa.